"DBC-Student groeit groot in de tostiwereld" - Fontys Hogescholen

Gepubliceerd op 20 april 2017 om 12:00

Al tijdens zijn mbo-studie Marketing startte Ries van den Berg zijn eigen verpakkingsbedrijf. Want waarom is er eigenlijk geen passende verpakking voor tosti’s, zo vroeg hij zich af. Dus ontwikkelde hij TOSTI TO GO. De belangstelling ervoor groeit. Inmiddels volgt Ries de opleiding DBC van Fontys ACI. Die helpt hem vooral out of the box te denken. ‘Dat probeer ik in al mijn concepten mee te nemen.’

Het doosje voor de hamburger of het warmhoudbakje om Foe Yong Hai in te vervoeren. We kunnen al jaren niet zonder. Maar waarom is er eigenlijk geen vergelijkbare verpakking voor tosti’s? Het is de vraag die eerstejaars DBC Ries van den Berg zich in al 2015 stelde, ingegeven door zijn moeder die werkt in een lunchcafé. ‘Sommige klanten wilden hun tosti meenemen, maar een passende verpakking was er niet’, schetst Ries in een notendop het probleem waar zijn moeder tegenaan liep. Onderzoek onder tostiverkoper wees uit dat die er inderdaad niet is. Dus bedacht hij zelf een passende oplossing. TOSTI GO GO is een handige, kartonnen verpakking die niet alleen ruimte biedt aan een kant-en-klare tosti, maar ook aan de bijbehorende saus. Het milieu verliest hij daarbij niet uit het oog. Zijn product bestaat voor 25 procent uit hergebruikt papier en is volledig recyclebaar.

Onder de naam Take it Easy Food Packaging probeert Ries zijn gepatenteerde product in de markt te zetten. Hij heeft er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken, al was het maar omdat de tostizaakjes als paddenstoelen uit de grond schieten. ‘De tosti is misschien wel een beetje de nieuwe hamburger’, constateerde een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland eerder dit jaar. Voor Ries volgt komende weken het moment van de waarheid. Hij is onder meer in onderhandeling met een bedrijf dat tosti’s verkoopt op festivals. Bij een order van 250.000 verpakkingen (eventueel met bedrukking op maat) start de productie. Ries heeft het er maar druk mee, en dat alles naast zijn studie waar hij vorig jaar bewust voor heeft gekozen. ‘Er is veel vraag naar studenten die hier afstuderen’, zegt hij.

‘Een van de voordelen van deze opleiding is dat we met externe opdrachtgevers werken. Zo heb ik geleerd hoe ik feedback kan krijgen. Ook op het gebied van marketing leer ik hier nieuwe dingen, vooral over hoe je door kunt pakken.’ En dat doet Ries zeker, ook met zijn tweede onderneming W&B Business Concepts, een marketing- en adviesbureau voor bedrijven.  ‘Mijn studie motiveert me. De kennis die ik opdoe, wil ik zelf ook weer delen, want het liefst wil ik mensen aansporen.’ Voor zijn studie, voor zijn bedrijven, maar ook voor zijn bijbaantje (ja, dat heeft hij ook nog) geldt hetzelfde. ‘Ik wil afmaken waaraan ik begonnen ben. Die bewijsdrang heb ik. Daarom wil ik mijn studie ook zoveel mogelijk rondom mijn werk opbouwen. Hoe? Daarover denken de docenten hier mee. Dat is fijn.’

- Paul Geerts

Bron: https://www.fontysaci.nl/nieuws/dbc-student-groeit-groot-in-de-tostiwereld